Hest

Fotokonkurranse - hest

Jeg er med i en fotokonkurranse på dyreliv.blogg.no, der tema er hest. Dette er bildet jeg deltar med!

Dette er Aria, islandshesten jeg red i ett år. Utrolig snill, men klarte aldri å stokke bena sine riktig, så hun hadde sjeldent rene gangarter... Men søt var hun! Dette er et av bildene der hun nesten ser ut som en hest!:)

Nok en herlig ridetur!

Denne uka bestemte vi oss for å ri min yndlingstur, en runde vi kaller Pia-runden. Rett og slett fordi den har alt man ønsker av en avkoblingstur i naturen!

Den begynner noen kilometer med bred grusvei, som passer perfekt for gangartstrening, før den går over i en bratt skogssti. Der må hestene jobbe skikkelig, men vi merker jo på hestene at de også liker det! Stien er så fin at man helt fint kan trave og galoppere på den, eller bare nyte naturen i skritt hvis man vil det.

Vi var ute i to timer omtrent, og det ble masse fine bilder idag også!

Idag fikk vi se mer av det nye føllet, Ess! Utrolig søt liten hingst!

Er det ikke fantastisk natur i Lommedalen, så vet ikke jeg...

Da vi kom hjem fra tur, var hestene kjempevarme, så vi spylte dem med hageslangen. Da var det to hester som var raske til å rulle seg med en gang vi slapp dem! Tandemrulling...

Søte ponnier eller hva? :D

Torsdagens ridetur

På torsdag var jeg og søs på oppdagelsestur med hestene. Vi fant ut av vi skulle teste ut nye stier og se hvor de havnet hen! Det endte med en sti langs Lommedalsbanen, som førte til noen flotte utsiktspunkt.

Da vi skulle hente hestene, kom vi over noe som vi trodde var en gedigen forvokst hoggorm, men som viste seg å være en uskyldig men diger snok!

Vi red opp til den gamle stallen vår, der hadde en av hoppene fått føl!! ESS skal den hete, jeg tror det betyr hest på islandsk eller noe.. Ni dager gammel er den her!

Kanskje det blir noe føll på Sida også etterhvert? Jenta som eier henne har ihvertfall veldig lyst, så hun kan trene den selv og satse langt i gangartskonkurranser!

Vi måtte ri et lite stykke på skinnene, da følte vi oss midt i en gammel westernfilm eller noe, der vi venter på at pengetoget skal komme tøffende rundt hjørnet så vi kan rane det.. Morro..

Langt inni skogen hadde noen konstatert at Per Ingolfs ruler. Enda godt, jeg var litt i tvil...

Når vi kom tilbake, var hestene slitne, så da var det godt å rulle seg! Hester er så klønete, det er ganske morsomt å se på..

Leiknir:

God helg:)

Verdens minste hest!

Jeg leste akkurat en artikkel på  nettavisen.no og må bare dele det! Einstein er verdens minste hest og rett og slett en liten hjerteknuser... Så utrolig søt, men snål på samme tid. Han er jo mindre en bikkja til kjærste!

Ridetur i knallvær

Det var skikkelig bra ridevær idag! Snødekte veier til å tølte på, sol som varmer, blå himmel og søte  hester! Herlig!

Det var Höfgi og Leiknir som fikk seg luftetur idag, selv om Sida hadde veldig lyst til å være med..

Var ikke så veldig mye interessant som skjedde på turen, så det får bli et bildeinnlegg istedenfor:

Leiknir fikk Tintin sveis i vinden..:)

Leiknir hilser på Embla

Sida ba pent om å være med idag, men måtte stå igjen med Glao...

Ikke fikk hun være med søs heller!

Skikkelig corny bildet av Höfgi, ser ut som ei tynn lita flis...

Natural Horsemanship på sitt beste?

Ai ai ai tenk å være så flink som Honza Blaha! Hadde jeg noen gang fått meg egen hest, skulle jeg gjerne hatt noen kurs med han ja!:)

Jeg har tidligere drevet litt med NH (natural horsemanship) da jeg red en utrolig skjønn og lærerik araber, Fhadir. Jeg gikk på kurs med han, og lærte han ting som "gå fot", rygge, stopp, snu, og alle gangarten fra bakken. Han kunne også ri gjennom et enkelt dressurprogram i bare grime og barbak.  Han var en fantastisk hest som var veldig morsom å jobbe med, da han hadde utrolig personlighet! Han ble desverre solgt, men jeg kommer aldri ti lå glemme han! Det er noe av det jeg savner mest med storhest, dvs Fhadir egentlig, er den arbeidsviljen og nysgjerrigheten hans som gjorde han til en perfekt NH hest... Han elsket å lære nye ting, og da han ble solgt, holdt jeg på å lære han en gangart kalt "jog". Dette er noe som blir brukt i westernridning, og er en mellomting mellom skritt og trav, veldig behagelig å sitte på! Savner deg Fhadir!

Julekos på hesteryggen!

Idag var slik en herlig dag til å ta en skikkelig juleridetur i Lommedalen:)
Jeg og Benedicte var så heldig å få selskap av Thea og Höfgi idag, da Thea er hjemme for ferien fra studier i Kristiansand. Turen idag gikk over snødekkede jorder og opp til en stall som har verdens søteste navn: Jordbærhaugen.

Været var fint, men kaldt, så vi måtte pakke oss skikkelig inn i Lommedalsbunaden: Termodress.
Her ser dere hvordan denne Lommedalsbunaden ser ut, modell er Thea og Höfgi!

Benedicte kledde opp sin hest, Leiknir, med nisselue og bjeller for å spre litt julestemning på veien.

Dette er etter turen, så Leiknir er litt svett og rufsete i pelsen. Som om islandshester aldri er rufsete i pelsen;) Det var syykt kaldt, tror det er derfor Benedicte ikke smiler på bildene. Musklene har fryst fast.

Hesten jeg rir, Sida, fikk også en liten nisselue på seg!

Vi var ikke ute så lenge, litt over en time kanskje, men likevel rakk alle tær å fryse til is. Men for en herlig tur vi hadde! Galopp over lange jorder i snøen, skikkelig idyllisk! Her er noen flere bilder fra turen:

Thea "Hesteviskeren" sier til Höfgi at han skal gå frem....

Og jommen meg, han gikk fremover!

Her er noen søte hester i nabolaget:

Ha en fin vinter alle sammen:)