Hest

Fotokonkurranse - hest

Jeg er med i en fotokonkurranse pdyreliv.blogg.no, der tema er hest. Dette er bildet jeg deltar med!

Dette er Aria, islandshesten jeg red i ett r. Utrolig snill, men klarte aldri stokke bena sine riktig, s hun hadde sjeldent rene gangarter... Men st var hun! Dette er et av bildene der hun nesten ser ut som en hest!:)

Nok en herlig ridetur!

Denne uka bestemte vi oss for ri min yndlingstur, en runde vi kaller Pia-runden. Rett og slett fordi den har alt man nsker av en avkoblingstur i naturen!

Den begynner noen kilometer med bred grusvei, som passer perfekt for gangartstrening, fr den gr over i en bratt skogssti. Der m hestene jobbe skikkelig, men vi merker jo p hestene at de ogs liker det! Stien er s fin at man helt fint kan trave og galoppere p den, eller bare nyte naturen i skritt hvis man vil det.

Vi var ute i to timer omtrent, og det ble masse fine bilder idag ogs!

Idag fikk vi se mer av det nye fllet, Ess! Utrolig st liten hingst!

Er det ikke fantastisk natur i Lommedalen, s vet ikke jeg...

Da vi kom hjem fra tur, var hestene kjempevarme, s vi spylte dem med hageslangen. Da var det to hester som var raske til rulle seg med en gang vi slapp dem! Tandemrulling...

Ste ponnier eller hva? :D

Torsdagens ridetur

P torsdag var jeg og ss p oppdagelsestur med hestene. Vi fant ut av vi skulle teste ut nye stier og se hvor de havnet hen! Det endte med en sti langs Lommedalsbanen, som frte til noen flotte utsiktspunkt.

Da vi skulle hente hestene, kom vi over noe som vi trodde var en gedigen forvokst hoggorm, men som viste seg vre en uskyldig men diger snok!

Vi red opp til den gamle stallen vr, der hadde en av hoppene ftt fl!! ESS skal den hete, jeg tror det betyr hest p islandsk eller noe.. Ni dager gammel er den her!

Kanskje det blir noe fll p Sida ogs etterhvert? Jenta som eier henne har ihvertfall veldig lyst, s hun kan trene den selv og satse langt i gangartskonkurranser!

Vi mtte ri et lite stykke p skinnene, da flte vi oss midt i en gammel westernfilm eller noe, der vi venter p at pengetoget skal komme tffende rundt hjrnet s vi kan rane det.. Morro..

Langt inni skogen hadde noen konstatert at Per Ingolfs ruler. Enda godt, jeg var litt i tvil...

Nr vi kom tilbake, var hestene slitne, s da var det godt rulle seg! Hester er s klnete, det er ganske morsomt se p..

Leiknir:

God helg:)

Verdens minste hest!

Jeg leste akkurat en artikkel p nettavisen.no og m bare dele det! Einstein er verdens minste hest og rett og slett en liten hjerteknuser... S utrolig st, men snl p samme tid. Han er jo mindre en bikkja til kjrste!

Ridetur i knallvr

Det var skikkelig bra ridevr idag! Sndekte veier til tlte p, sol som varmer, bl himmel og ste hester! Herlig!

Det var Hfgi og Leiknir som fikk seg luftetur idag, selv om Sida hadde veldig lyst til vre med..

Var ikke s veldig mye interessant som skjedde p turen, s det fr bli et bildeinnlegg istedenfor:

Leiknir fikk Tintin sveis i vinden..:)

Leiknir hilser p Embla

Sida ba pent om vre med idag, men mtte st igjen med Glao...

Ikke fikk hun vre med ss heller!

Skikkelig corny bildet av Hfgi, ser ut som ei tynn lita flis...

Natural Horsemanship p sitt beste?

Ai ai ai tenk vre s flink som Honza Blaha! Hadde jeg noen gang ftt meg egen hest, skulle jeg gjerne hatt noen kurs med han ja!:)

Jeg har tidligere drevet litt med NH (natural horsemanship) da jeg red en utrolig skjnn og lrerik araber, Fhadir. Jeg gikk p kurs med han, og lrte han ting som "g fot", rygge, stopp, snu, og alle gangarten fra bakken. Han kunne ogs ri gjennom et enkelt dressurprogram i bare grime og barbak. Han var en fantastisk hest som var veldig morsom jobbe med, da han hadde utrolig personlighet! Han ble desverre solgt, men jeg kommer aldri ti l glemme han! Det er noe av det jeg savner mest med storhest, dvs Fhadir egentlig, er den arbeidsviljen og nysgjerrigheten hans som gjorde han til en perfekt NH hest... Han elsket lre nye ting, og da han ble solgt, holdt jeg p lre han en gangart kalt "jog". Dette er noe som blir brukt i westernridning, og er en mellomting mellom skritt og trav, veldig behagelig sitte p! Savner deg Fhadir!

Julekos p hesteryggen!

Idag var slik en herlig dag til ta en skikkelig juleridetur i Lommedalen:)
Jeg og Benedicte var s heldig f selskap av Thea og Hfgi idag, da Thea er hjemme for ferien fra studier i Kristiansand. Turen idag gikk over sndekkede jorder og opp til en stall som har verdens steste navn: Jordbrhaugen.

Vret var fint, men kaldt, s vi mtte pakke oss skikkelig inn i Lommedalsbunaden: Termodress.
Her ser dere hvordan denne Lommedalsbunaden ser ut, modell er Thea og Hfgi!

Benedicte kledde opp sin hest, Leiknir, med nisselue og bjeller for spre litt julestemning p veien.

Dette er etter turen, s Leiknir er litt svett og rufsete i pelsen. Som om islandshester aldri er rufsete i pelsen;) Det var syykt kaldt, tror det er derfor Benedicte ikke smiler p bildene. Musklene har fryst fast.

Hesten jeg rir, Sida, fikk ogs en liten nisselue p seg!

Vi var ikke ute s lenge, litt over en time kanskje, men likevel rakk alle tr fryse til is. Men for en herlig tur vi hadde! Galopp over lange jorder i snen, skikkelig idyllisk! Her er noen flere bilder fra turen:

Thea "Hesteviskeren" sier til Hfgi at han skal g frem....

Og jommen meg, han gikk fremover!

Her er noen ste hester i nabolaget:

Ha en fin vinter alle sammen:)