Reise

Ferie i Italia - Bildespesial

Det har vært stille fra mine kanter en stund, jeg kan vel kalle det en liten sommerbloggpause. Jeg har nemlig vært i Italia, i et fantastisk hus like ved Amalfi- kysten!

Huset var innredet med tre leiligheter, der man enten kan leie en separat, eller leie hele huset sammen med noen. Svømmebassenget, utekjøkkenet/lysthuset og hageområdene var felles, men alle hadde egen veranda der man kunne for eksempel spise frokost. Jeg reiste med en venninne fra jobben min og hennes familie, og vi leide hele huset sammen med to andre norske familier der alle kjente hverandre fra før av.

Jeg skal si deg en ting, det var akkurat slik man tror det ser ut på landet i Italia, tatt rett ut fra en film. Det var viltvoksende oliventrær så langt øye kunne se, sitrontrær i fleng, rosmarinhekker og lavendelbusker, vakre hus og spennende landskap...

Jeg tok omtrent 700 bilder, men har prøvd å velge ut et "lite" knippe av de til dere!

Dette er av nærmeste landsby Sorrento. Det tok vel en tjue minutter å kjøre dit. Byen lå oppå høye klipper, som man måtte gå ned for å komme til havnen og ferja over til Capri.

Når vi skulle finne veien til huset første gang, var det ikke alltid helt lett å tyde veiskiltene. Godt vi hadde GPS!

Her ser vi på hovedveien gjennom den lille byen Massa... Da skjønner man at vi snakker om små byer og bygder og langt utpå landet! :) Det var også helt vanlig å sette fra seg bilene som her, helt random steder langs veien..

Her er bassenget vårt i hagen

Utsikten den ene veien. Man kunne se helt bort til Napoli, og vulkanen Vesuv når det ikke var så mye dis.

Panoramabildet av 180 grader av utsikten vår.

Ida og Birk hopper i bassenget med huset i bakgrunnen.

Utehuset/lysthuset/utekjøkken/grill/stenovn som vi hadde i hagen, men perfekt utsikt mot kveldssol og solnedgang over havet.

Bassenget og litt av hagen vår

Øya Capri lå å svevde på disen som en spøkelsesøy fra en sjørøver film.

Det krydde av salamandere i hagen vår! De er jo kjempekule! De er egentlig livredde for oss, men denne ble vel stiv av skrekk da jeg tok bilde av den. Ida fikk en krypene tvers over sandalen hennes mens hun gikk, de var virkelig overalt!

Stemningsbilde mot Capri.

Lesekroken min, sitte med beina over gelenderet på verandaen og titte opp på utsikten vår med jevne mellomrom. Får du bedre ferie enn det??

Det var så syyykt fine solnedganger, har tusen bilder som ser ut som de er tatt i paradis.. Dette var to av de.

Her var vi å spiste på en lokal resturant, som hang over landskapet med en fantastisk utsikt. Da vi ikke hadde TV i huset vårt, la vi alltid denne resturanten et besøk når det var en VM kamp.

Amalfi- kysten og Capri er virkelig stedet det de rikeste kuleste jetsetterne drar på ferie, du verden for noen yachter og skip som lå spredt rundt her...

Her er vi på besøk på øya Capri. Hvis det er noen som lurer på hvor den svarte LOST- røyken har blitt av, har også den tatt sommerferie i Italia. Ser du den?

Capri består av veldig porøst berg, og det er grotter overalt. Her er vi på vei inn i den hvite grotte.

Meg og Ida

En uthuling man kunne kjøre båt gjennom.

Her er vi ved den grønne grotte.

Her kunne man svømme tvers igjennom heile shiten.

Så var vi inne i den blå grotte (Grotte Azzurra). Det var rett og slett helt fantastisk, stemningen og lyset der var veldig spesielt. Det føltes ut som vi hadde funnet ungsdomskilden eller noe, der vannet var selvlysende. Når man tok i vannet og silte det gjennom fingrene, lyste det fremdeles som blå powerade..

Da en av barna i huset fylte 10 år der nede, feiret vi med pizzabaking i hagen, i vår egen private pizzasteinovn. Vi leide inn noen lokale pizzabakere, som lagde pizza til oss i vår egen hage. Barna fikk lov til å prøve seg på å snurre sine egne pizzaer.

Så skulle de stekes i ovnen.

Om kvelden ble bassenget så vakkert opplyst at vi var nødt til å ta kveldsbad.

En av dagene tok vi turen til Pompeii, byen som i år 79 e.kr. ble begravet av et mange meters tjukt lag aske, etter at vulkanen Vesuv hadde utbrudd. En fantastisk by som var forut i sin tid forsvant helt, men har senere blitt gravd opp igjen. De er ikke ferdig med å grave den opp enda, mye gjenstår. Ting tar litt tid når man må grave opp en by flere meter under bakken med teskjeer. Vi var så heldig at far i en av familiene vi bodde med, er professor i antikk og romersk historie, og ble vår personlige guide gjennom byen. Helt fantastisk!

På bildet over ser vi hovedtorget, forum, i byen. På bildet under er det laget en illustrasjon på¨hvordan de trodde de så ut originalt.
Da asken la seg, ble også likene begravet slik de døde. Senere smuldret likene opp og forsvant, mens hulrommene etter kroppene var igjen. Det tok våre flinke arkeologer å fylte med gips, slik at de har rekonstruert mennesker slik de døde, med fulle detaljer og ansiktsuttrykk. Helt utrolig at det er mulig!

Her har de gjort det samme med en hund.

Med på turen var lille Carsten på ett år, i sin moderne one piece:) Selv om vi vandret en hel dag i førti varmegrader, var han like glad hele tiden.

Her er gladiatorenes kanserne, altså der de trente til kamp. Gladiatorene hadde høy status blant de rike fruene i byen, og det var vanlig at de hadde affærer med de. Likevel ble galdiatorene forlatt bundet fast i cellene sine da vulkanen hadde utbrudd.

Et cruiseskip seiler forbi huset vårt og Capri.

Vulkanen Vesuv, som fremdeles er aktiv.

Da vi kom frem til huset første gangen, kom gartneren løpende med en armfull av sitroner til oss, fra sitronfarmen i hagen vår.

Frokosten tok vi på verandaen får.

Lenge leve lesekroken i paradis.

Dette er fra en handlegate i Sorrento.

Omtrent hver kveld var det fyrverkeri et eller annet sted like ved oss. Den ene kvelden var det norsk nyttårsaften ganger ti rett nedenfor. Helt utrolig store smell som varte i timer.
Lesekroken kunne også brukes til å lage ankelbånd:) Moren til Ida var så snill å ha med hemp og perler, så vi kunne fikle med litt makrame.

Jenta som fylte 10 år, fikk en rosa lekemobil med sminke i.Det er klart hun skulle sminkes på bursdagen sin! Barna syns det var sååå stas, og nest minstemann på fem år måtte også snike til seg litt øenskygge.

Ja det var turen sin det! Hva har dere gjort i ferien?